Ako vytvoriť produkt o ktorý bude záujem

Ako vytvoriť produkt, o ktorý bude záujem

75% produktov na trhu podľa knihy Jump Start Your Business Brain skrachuje. Najväčší marketingový guru …

… Philip Kotler uvádza, že v oblasti spotrebného tovaru je to dokonca 80%. Ako sa tomu vyvarovať bolo predmetom prvého seminára cyklu ako mať ziskovejšiu firmu.

Na úvod sme si povedali, že vo všeobecnosti existujú dve základné koncepcie podniku: predajné a marketingové. V predajnej koncepcii máte na začiatku výrobok, ktorý sa snažíte vnútiť zákazníkom. Zisk je výsledkom zvyšovanie objemu obratu.

Oproti tomu marketingová koncepcia najprv zisťuje, čo a ako požaduje zákazník. Následne sa vytvorí produkt (výrobok alebo služba) presne podľa toho, čo a ako si praje zákazník – a oznámi sa mu to spôsobom, ktorý mu vyhovuje.

Zisk je generovaný spokojnosťou zákazníkov. Marketingová koncepcia je samozrejme jednoduchšia, ziskovejšia a udržateľnejšia.

Väčšina podnikateľov si myslí, že zisťovať názory zákazníkov si môžu dovoliť len veľké firmy. Opak je pravdou. Nemusí ísť o veľký prieskum s tisíckou opýtaných.

Na začiatok sa stačí opýtať viacero potenciálnych alebo súčasných zákazníkov. Osobne mám dobrú skúsenosť napr. s kaviarňami. Ľudia sa nikam neponáhľajú a pokojne vám venujú niekoľko minút.

Musíte sa ale vždy pýtať ľudí, ktorí sú vašou cieľovou skupinou. Ak chcete predávať zákazníkom nad štyridsať rokov, nemá cenu oslovovať mladé slečny. Ak vás zaujímajú manažéri, nebudete ich hľadať v kaviarni.

Prieskumy rozdeľujeme na dva typy: kvalitatívne a kvantitatívne.

V kvalitatívnym prieskume zjednodušene povedané, kladieme otvorené otázky alebo pozorujeme. Vďaka tomu sa vám generuje nápady a chápeme situáciu.

Kvalitatívny prieskum zjednodušene overuje, či ak idete správnou cestou, tak generujeme „čísla“. Avšak odporúčam tieto typy kombinovať.

Ak používame dotazníkový prieskum, nahrávajte si celé odpovede. Okrem pripravených odpovedí počujeme aj ďalšie doplňujúce informácie od opýtaných.

Z rovnakého dôvodu je dobré, aby sa prieskumu zúčastňovalo aj najvyššie vedenie firmy (aspoň čítaním odpovedí). K čomu sú informácie z navigácie, keď ich nepozná najvyšší kapitán?

A nič sa nevyrovná tomu, ak sa riaditeľ postaví pred východ z predajne s blokom v ruke a pýta sa odchádzajúcich zákazníkov: „Dobrý deň, snažíme sa pre vás zlepšiť náš podnik. Je niečo, čo by ste navrhol (a) zlepšiť? „Ak to môžu robiť najvyšší riaditelia Fordu, nie je dôvod, prečo by ste to nemohli robiť aj vy.

Ak nemáte predajňu, môžete zákazníkov obvolávať. To zvládne aj vaša virtuálna asistentka. Danú skupinu môžete kontaktovať aj e-mailom alebo listom a nezabudnite ich odmeniť malou výhrou.

Môžete sa postaviť pred predajňu konkurenta a oslovovať jeho zákazníkov. Možností je mnoho a sú lacné. A vždy je lepšie sa opýtať niekoľkých zákazníkov ako žiadneho.

Potreby a priania zákazníkov sa menia. Ak nebudete zisťovať, čo si želajú tu a teraz, časom sa prestanú o váš produkt zaujímať. Jednoducho im niekto iný ponúkne niečo lepšie.

Peter Weidinger

Pomáham napĺňať očakávania klientov, hľadám kreatívne riešenia a milujem obchod. Som spoluautorom projektu POVIENT™ a mojím veľkým hobby je oblasť SEO optimalizácia. Okrem toho som aktuálne študentom Fakulty ekonómie a podnikania na PEVŠ.

Páčil sa Ti článok? Daj nám Like a zdieľaj ho svojmu okoliu. Ďakujeme 🙂